Razine usvojenosti
A. Hrvatski jezik i komunikacija
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.1.
Učenik opisuje i pripovijeda u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
- određuje temu, oblik, svrhu (javna i osobna) i namjenu govornoga teksta: informiranje, uvjeravanje i pregovaranje
- razlikuje monološke i dijaloške vrste govornih tekstova s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa
- prepoznaje različite izvore informacija za pripremu teksta i primjenjuje ih u oblikovanju teksta
- odabire informacije u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja i provjerava njihovu važnost i točnost
- objašnjava svojim riječima obilježja administrativnoga i publicističkog stila na primjerima različitih vrsta tekstova
- oblikuje natuknice, nacrt i logično strukturiran tekst prema obilježjima vrste teksta koji govori
- govori i razgovara u skladu s govornom ulogom
- razgovara prema obrascima razgovora u skupini: uvjeravanja i pregovaranja
- samostalno primjenjuje pravogovorna pravila hrvatskoga standardnoga jezika uvažavajući verbalne i neverbalne vrednote govorenoga jezika s obzirom na funkcionalni stil teksta
RAZINE usvojenosti:
- prema smjernicama govori u skladu s temom govornoga teksta - zadovoljavajuća
- prema smjernicama govori u skladu s temom i oblikom govornoga teksta - dobra
- samostalno govori u skladu s temom, oblikom i svrhom govornoga teksta - vrlo dobra
- samostalno govori u skladu s temom, oblikom, svrhom i namjenom govornoga teksta i željenim učinkom na primatelja - iznimna
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- pripovijedanje, opisivanje; jezična i strukturna obilježja opisa i pripovijedanja; natuknica, publicistički stil, administrativni stil.
Ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik govori najmanje jedan monološki tekst i sudjeluje u najmanje jednom dijaloškom tekstu s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa: izvješće i intervju.
Preporučeni su tekstovi: vijest, izvješće, opis, reportaža, putopis, životopis, intervju, razgovor o temi, tekst s poveznicama (hipertekst), autobiografija.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.2.
Učenik sluša u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
- razlikuje govorne i razgovorne vrste tekstova s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom slušanja (javna, osobna) i namjeni (informiranje, uvjeravanje)
- analizira strukturna obilježja teksta služeći se prethodno stečenim znanjima o svrsi i funkciji strukture teksta
- opisuje jezična i govorna obilježja slušanoga teksta
- objašnjava informacije i ideje i procjenjuje njihovu valjanost u skladu sa svrhom slušanja
- vodi bilješke i postavlja pitanja radi razjašnjavanja i razumijevanja
- oblikuje govoreni i/ili pisani tekst na temelju slušanja
- prepoznaje osnovna obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te izdvaja informacije i ideje bitne za svrhu slušanja
- opisuje osnovna obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te
analizira informacije i ideje bitne za svrhu slušanja
- tumači obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te organizira informacije i ideje bitne za svrhu slušanja
- analizira obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te procjenjuje informacije i ideje bitne za svrhu slušanja
Ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik sluša najmanje dva opisna ili pripovjedna teksta prema odabiru nastavnika. Preporučeni su tekstovi: vijest, izvješće, opis, reportaža, putopis, životopis, intervju, razgovor o temi, tekst s poveznicama (hipertekst), autobiografija.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.3.
Učenik čita u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
- razlikuje tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjeni (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje)
- objašnjava strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika
- izdvaja informacije u skladu sa svrhom čitanja
- razlikuje informacije po važnosti
- određuje glavne ideje u tekstu
- objašnjava osnovna i prenesena značenja
- opisuje osnovna obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te izdvaja informacije i ideje
- objašnjava osnovna obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te
opisuje informacije i ideje
- objašnjava obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te organizira informacije i ideje
- objašnjava obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te na raznovrsnim primjerima analizira informacije i ideje
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik čita najmanje dva opisna ili pripovjedna teksta prema odabiru nastavnika.
Preporučeni su tekstovi s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda: vijest, izvješće, tehnički ili objektivni opis, reportaža, putopis, životopis, intervju, razgovor o temi, tekst s poveznicama (hipertekst), autobiografija.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.4.
Učenik piše tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
- planira pisanje tekstova s obilježjima opisnoga i pripovjednoga diskursa u skladu s određenom strukturom, oblikom te administrativnim i publicističkim funkcionalnim stilom
- istražuje različite izvore informacija i primjenjuje ih pri oblikovanju teksta: prikuplja, razvrstava i povezuje informacije i ideje u skladu s temom i svrhom pisanja
- služi se informacijama poštujući prava intelektualnoga vlasništva
- razlikuje jezična i strukturna obilježja opisnoga i pripovjednog diskursa
- oprimjeruje obilježja administrativnoga i publicističkog stila
- oblikuje sadržajno i logički povezan tekst primjenjujući jezična i strukturna obilježja pripovjednoga i opisnoga diskursa
- primjenjuje pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta koji oblikuje
- prema primjeru piše vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa i ostvaruje obilježja funkcionalnog stila u skladu sa svrhom teksta
- prema smjernicama piše vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa i ostvaruje obilježja funkcionalnoga stila u skladu sa svrhom teksta
- samostalno piše vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa i ostvarujue obilježja funkcionalnog stila u skladu sa svrhom teksta
- samostalno piše vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa i ostvaruje obilježja funkcionalnog stila u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- pripovijedanje, opisivanje; jezična i strukturna obilježja opisa i pripovijedanja; natuknica; plan pisanja vezanoga teksta opisnoga i pripovjednog diskursa; obilježja administrativnoga i publicističkog stila
- pravopisni sadržaji: pisanje vlastitih imena (osobnih i zemljopisnih), pisanje određenih i neodređenih pridjeva, pisanje brojeva, pisanje složenih glagolskih oblika.
Otvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik piše najmanje tri opisna ili pripovjedna teksta: vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa, putopis, životopis.
Preporučeni su tekstovi: vijest, izvješće, opis, reportaža, putopis, životopis, intervju, autobiografija, vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa.
Sadržaji odgojno-obrazovnih ishoda A.1.1., A.1.2., A.1.3. i A.1.4. integracijski su povezani s nastavnim područjima književnost i stvaralaštvo i kultura i mediji i s ostalim ishodima nastavnoga područja hrvatski jezik i komunikacija.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.5.
Učenik analizira morfosintaktička obilježja riječi u rečenici i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta.
- objašnjava rečenicu kao sintaktičku i komunikacijsku jedinicu
- objašnjava riječ kao morfološku i sintaktičku jedinicu
- raščlanjuje rečenicu na nezavisne i zavisne rečenične članove
- određuje uloge i gramatičke veze među sastavnicama sintagme
- opisuje sintaktičku službu i značenja promjenjivih i nepromjenjivih riječi u rečenici
- razlikuje apsolutnu i relativnu uporabu glagolskih vremena i načina
- objašnjava subjektno-predikatnu sročnost
- primjenjuje morfosintaktička znanja o vrstama riječi pri oblikovanju teksta
- prepoznaje morfosintaktička obilježja promjenjivih i nepromjenjivih riječi u tekstu
- razlikuje morfosintaktička obilježja promjenjivih i nepromjenjivih riječi
- razlikuje i opisuje morfosintaktička obilježja riječi u rečenici i primjenjuje znanje u novim primjerima
- opisuje morfosintaktička obilježja riječi u rečenici i funkcionalno primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenje i poučavanje metajezičnim znanjima u strukovnim školama usmjereno je razvoju uporabne sastavnice komunikacijske jezične kompetencije, tj. pravilnoj uporabi hrvatskoga standardnog jezika u svakodnevnoj i poslovnoj ili stručnoj komunikaciji.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.6.
Učenik analizira značenjske odnose među riječima pomoću rječnika.
- opisuje strukturu jezičnoga znaka
- razlikuje jednoznačnost od višeznačnosti i potkrepljuje ju primjerima
- objašnjava uzroke i posljedice višeznačnosti te načine postanka
- razlikuje osnovno i izvedeno te denotativno i konotativno značenje leksema u zadanome kontekstu
- razlikuje osnovna i prenesena značenja: metaforu, metonimiju i oksimoron
- tumači leksičko-semantičke odnose u zadanom kontekstu
- opisuje strukturu rječničkoga članka
- služi se rječnicima pri razvijanju vokabulara
- uočava značenjske odnose među riječima i prepoznaje vrste rječnika
- opisuje značenjske odnose među riječima na temelju konteksta i opisuje vrste rječnika
- razlikuje značenjske odnose među riječima na temelju konteksta i pomoću rječnika
- analizira značenjske odnose među riječima na temelju konteksta pomoću rječnika
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- jezični rječnici općega i ograničenoga leksičkog sloja
- leksičko-semantički odnosi: sinonimija, homonimija, antonimija, hiperonimija i hiponimija u zadanO
Ostvarivanje oodgojno-obrazovnih ishoda:
Učenje i poučavanje metajezičnim znanjima u strukovnim školama usmjereno je razvoju uporabne sastavnice komunikacijske jezične kompetencije, tj. pravilnoj uporabi hrvatskoga standardnog jezika u svakodnevnoj i poslovnoj ili stručnoj komunikaciji.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.7.
Učenik objašnjava razliku između hrvatskoga jezika kao sustava govora i hrvatskoga standardnog jezika.
- objašnjava odnos između jezika, govora i pisma
- opisuje genetsku pripadnost hrvatskoga jezika jezičnoj porodici
- navodi svojstva hrvatskoga standardnog jezika
- navodi i opisuje vrste jezične norme hrvatskoga standardnog jezika
- opisuje razliku između standardnoga jezika i supstandardnih idioma
- razlikuje hrvatski kao materinski jezik, kao manjinski jezik i kao drugi jezik
- prepoznaje hrvatski jezik i njegove govore kao dio narodnog identiteta
- prepoznaje hrvatski jezik kao dio nacionalnog identiteta
-poštuje norme standardnoga jezika u javnoj komunikaciji
- uočava da se služi različitim govorima u svojoj komunikaciji
- razlikuje sastavnice svojega idiolekta koje pripadaju osobnoj i javnoj komunikaciji
- objašnjava razliku između sastavnica svojega idiolekta koje pripadaju osobnoj i javnoj komunikaciji na standardnom jeziku
- primjenjuje znanje o hrvatskome standardnom jeziku kao jeziku javne komunikacije i razlikuje ga od osobnoga idiolekta
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Obilježja narječja i govora društvenih skupina svladavaju se prema načelu zavičajnosti i bliskosti (primjerenosti) te aktualnosti i preporučuje se povezati ih s medijskim tekstovima.
B. Književnost i stvaralaštvo
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ B.1.1.
Učenik izražava svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnom tekstu.
- izražava svoj literarni doživljaj književnoga teksta
- izdvaja pojedinosti koje su ga se dojmile i potaknule na razmišljanje
- izražava svoje mišljenje i stavove o književnom tekstu na temelju vlastitog čitateljskog iskustva
- potkrepljuje primjerima svoje mišljenje i stavove
- objašnjava u čemu uživa dok čita
Ishod se ne ocjenjuje.
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik čita najmanje jedan književni tekst prema vlastitome izboru i predstavlja ga.
Ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Literarni doživljaj učenik može izraziti usmeno, pisano, vizualizacijama i kreativnim uratkom.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ B.1.2.
Učenik razlikuje i opisuje književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove.
- opisuje temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja
- opisuje i razlikuje književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima
- opisuje osobitosti hrvatske usmenoknjiževne baštine
- analizira književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste, poetske vrste i dramske vrste
- razlikuje književne žanrove i vrste i uočava njihova osnovna obilježja
- tumači tematska i žanrovska obilježja teksta primjenjujući pojmove vezane uz prozne, poetske i dramske vrste
- analizira tematska i žanrovska obilježja teksta primjenjujući pojmove vezane uz prozne, poetske i dramske vrste
- analizira tematska, žanrovska i jezično-stilska obilježja teksta primjenjujući pojmove vezane uz prozne, poetske i dramske vrste
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Obvezne su književne vrste: pripovijest, roman, tragedija, lirska poezija, lirsko-epska poezija; jednostavni oblici (izbor); mit.
Obvezni su književni tekstovi za cjelovito čitanje: Sofoklo, Antigona, Francesco Petrarca, Kanconijer (10 pjesama), August Šenoa, Prijan Lovro, Vjenceslav Novak, Posljednji Stipančići, Vladimir Nazor, izbor iz poezije (10 pjesama)
Učenik analizira prema temi i žanru pet obveznih književnih tekstova i pet odabranih književnih tekstova koji mogu biti tematski i/ili žanrovski povezani s obveznim književnim tekstovima.
Preporučeni književnoteorijski pojmovi vezani uz:
- prozne vrste: proza, roman, pripovijest, struktura proznog teksta: tema, pripovjedač, fabula, kompozicija, karakterizacija i tipologija likova, ideja i značenje; uokvirena kompozicija
- poetske vrste: obilježja lirike, lirske vrste i oblici, struktura lirske pjesme
- dramske vrste: drama i kazalište, tragedija i obilježja tragedije, struktura dramskog teksta: dramski sukob, dramska napetost, dramski lik, čin, prizor ili slika
- usmeni književni oblici: narodna pjesma; narodne predaje, zagonetke, poslovice i vic
Ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenje i poučavanje o književnoteorijskim pojmovima povezuje se s književnim tekstovima.
U analizi književnih djela primjenjuje se prethodno stečeno književnoteorijsko znanje, a novi književnoteorijski pojmovi uvode se prema vrsti i temi teksta koji se čita.
Pojedine elemente književne strukture učenici uvježbavaju prepoznati na različitim cjelovitim tekstovima ili s njima povezanim ulomcima.
Nastavnik odabire na kojim će književnim tekstovima organizirati učenje i poučavanje o pojedinim književnoteorijskim znanjima i vještinama njihova prepoznavanja i potiče se da prema svojoj profesionalnoj procjeni i prema kriterijima navedenim u poglavlju F. Učenje i poučavanje odabere suvremene književne tekstove za ostvarivanje odgojno-obrazovnog ishoda.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ B.1.3.
Učenik prepoznaje i opisuje književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu.
- imenuje književnopovijesno razdoblje u kojem je nastao književni tekst
- opisuje književnopovijesno razdoblje u kojem je nastao književni tekst
- uočava razlike i sličnosti u djelima nastalima u različitim povijesnim, društvenim i kulturnim kontekstima
- prepoznaje obilježja stilske formacije i dominantne književne poetike u tragediji i ljubavnoj poeziji
- potkrjepljuje primjerima obilježja književnopovijesnoga razdoblja u kojemu je tekst nastao
- imenuje književnopovijesno razdoblje u kojemu je nastao književni tekst i uočava njegova obilježja
- opisuje književnopovijesno razdoblje u kojemu je nastao književni tekst
- prepoznaje književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
- opisuje književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Književnopovijesna razdoblja: klasična književnost, srednjovjekovna književnost, predrenesansa i humanizam.
Obvezni književni tekstovi za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda: Sofoklo, Antigona, Francesco Petrarca, Kanconijer (10 pjesama).
Nastavnik samostalno odabire ulomke tekstova za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda prema svojoj profesionalnoj procjeni. Prijedlog tekstova nalazi se u poglavlju F. Učenje i poučavanje.
Ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Preporučuje se induktivni pristup učenju i poučavanju o književnoj povijesti i stilsko-poetičkim obilježjima teksta tipičnima za klasičnu književnost, srednjovjekovnu književnost, predrenesansu i humanizam. Učenik na osnovi pročitanoga teksta ovladava obilježjima književnopovijesnoga razdoblja i poetike svojstvenima zadanome tekstu i njemu pripadajućem kontekstu.
Za polazište pri ovladavanju odgojno-obrazovnim ishodom predlaže se rad na suvremenim tekstovima od kojih se prema načelima postupnosti i aktualizacije dolazi do književnih tekstova starijih književnih razdoblja i poetika ili da polazište bude tekst iz starijeg razdoblja, a da aktualizacija bude na suvremenom tekstu.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ B.1.4.
Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
- oblikuje radove služeći se različitim tehnikama, oblicima izražavanja i medijima
- predstavlja svoj rad individualno ili timski
Ishod se ne ocjenjuje.
Ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik priprema i oblikuje radove, potaknut tekstom ili umjetničkim djelom, u kojima do izražaja dolazi kreativnost, inovativnost, originalnost i stvaralačko mišljenje.
Nastavnik potiče učenike na stvaralački način izražavanja. Ishod se može ostvarivati individualnim i timskim radom, u korelaciji s likovnom i glazbenom umjetnošću i/ili na temelju usvojenih znanja i vještina iz likovne i glazbene umjetnosti. Učenik svoje radove može prikupljati u učeničkoj mapi.
Ostvarivanje ishoda vrednuje se formativno. Nastavnik cijeni učenikovu samostalnost i poštuje njegove mogućnosti. Učenik predstavlja svoj rad u školi i izvan škole, u stvarnom i digitalnom okružju.
C. Kultura i mediji
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ C.1.1.
Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja.
- prepoznaje različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja
- prepoznaje izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu
- analizira svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
- interpretira medijsku poruku i zaključuje kome je ona namijenjena
- istražuje na koje je jezične, vizualne, auditivne i audiovizualne načine oblikovan medijski tekst i koje su funkcije tih odabira
- prosuđuje kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja
- objašnjava svrhu medijskog teksta i prema smjernicama objašnjava medijsku poruku i njezin utjecaj na svakodnevni život primatelja
- objašnjava svrhu medijskoga teksta i prema smjernicama interpretira medijsku poruku i njezin utjecaj na svakodnevni život primatelja
- objašnjava svrhu medijskog teksta, interpretira medijsku poruku i njezin utjecaj na svakodnevni život primatelja i objašnjava izravno i neizravno navedene poruke u medijskom tekstu
- objašnjava svrhu medijskog teksta, prosuđuje kako su u njemu prikazane informacije, ideje, stavovi i mišljenja i kako utječu na svakodnevni život primatelja te objašnjava izravno i neizravno navedene poruke u medijskom tekstu
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- tiskani i elektronički obavijesni, znanstveno-popularni, znanstveni i stručni tekstovi; auditivni, vizualni i audiovizualni izvori.
ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Odgojno-obrazovni ishod ostvaruje se u skladu s potrebama, interesima i mogućnostima učenika te u povezanosti s ishodima nastavnih područja hrvatski jezik i komunikacija i književnost i stvaralaštvo.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ C.1.2
Učenik analizira tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
- opisuje razliku između teksta popularne i visoke kulture na primjerima
- razlikuje različite kulturne obrasce na odabranim tekstovima i njihov utjecaj na oblikovanje vlastitoga kulturnog identiteta
- prepoznaje obilježja kozmopolitske kulture, šunda, trenda i kiča u tekstu i izražava svoj kritički stav prema njima
- prosuđuje utjecaj teksta popularne kulture na razvoj vlastitoga kulturnog identiteta
- posjećuje i komentira kulturno-umjetnički događaj u stvarnom i digitalnom okružju
- uočava elemente popularne i visoke kulture u tekstovima i prepoznaje njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
- opisuje elemente popularne i visoke kulture u tekstovima i povezuje njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
- objašnjava elemente popularne i visoke kulture u tekstovima i tumači njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
- analizira elemente popularne i visoke kulture u tekstovima i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- preporučeni su tekstovi i višemedijski tekstovi: putopis, životopis, autobiografija, reklama ili popularnokulturni tekst; film, kazališna predstava ili strip.
Ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Odgojno-obrazovni ishod ostvaruje se u skladu s potrebama, interesima i mogućnostima učenika te u povezanosti s ishodima nastavnih područja hrvatski jezik i komunikacija i književnost i stvaralaštvo.
Proslijedili ste tu poruku ned, 29.11.2020. 15:45BTBožana Tenjined, 29.11.2020. 13:36Primatelj:
- Božana Tenji
Nabavite Outlook za AndroidBTBožana Tenjined, 6.9.2020. 20:41Primatelj:
- mapalea@gmail.com
Proslijedili ste tu poruku ned, 29.11.2020. 13:36BTBožana Tenjisub, 5.9.2020. 13:34Primatelj:
- Saša Vrbanjac
A. Hrvatski jezik i komunikacija
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.1.
Učenik opisuje i pripovijeda u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
- određuje temu, oblik, svrhu (javna i osobna) i namjenu govornoga teksta: informiranje, uvjeravanje i pregovaranje
- razlikuje monološke i dijaloške vrste govornih tekstova s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa
- prepoznaje različite izvore informacija za pripremu teksta i primjenjuje ih u oblikovanju teksta
- odabire informacije u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja i provjerava njihovu važnost i točnost
- objašnjava svojim riječima obilježja administrativnoga i publicističkog stila na primjerima različitih vrsta tekstova
- oblikuje natuknice, nacrt i logično strukturiran tekst prema obilježjima vrste teksta koji govori
- govori i razgovara u skladu s govornom ulogom
- razgovara prema obrascima razgovora u skupini: uvjeravanja i pregovaranja
- samostalno primjenjuje pravogovorna pravila hrvatskoga standardnoga jezika uvažavajući verbalne i neverbalne vrednote govorenoga jezika s obzirom na funkcionalni stil teksta
- prema smjernicama govori u skladu s temom govornoga teksta
- prema smjernicama govori u skladu s temom i oblikom govornoga teksta
- samostalno govori u skladu s temom, oblikom i svrhom govornoga teksta
- samostalno govori u skladu s temom, oblikom, svrhom i namjenom govornoga teksta i željenim učinkom na primatelja
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- pripovijedanje, opisivanje; jezična i strukturna obilježja opisa i pripovijedanja; natuknica, publicistički stil, administrativni stil.
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik govori najmanje jedan monološki tekst i sudjeluje u najmanje jednom dijaloškom tekstu s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa: izvješće i intervju.
Preporučeni su tekstovi: vijest, izvješće, opis, reportaža, putopis, životopis, intervju, razgovor o temi, tekst s poveznicama (hipertekst), autobiografija.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.2.
Učenik sluša u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
- razlikuje govorne i razgovorne vrste tekstova s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom slušanja (javna, osobna) i namjeni (informiranje, uvjeravanje)
- analizira strukturna obilježja teksta služeći se prethodno stečenim znanjima o svrsi i funkciji strukture teksta
- opisuje jezična i govorna obilježja slušanoga teksta
- objašnjava informacije i ideje i procjenjuje njihovu valjanost u skladu sa svrhom slušanja
- vodi bilješke i postavlja pitanja radi razjašnjavanja i razumijevanja
- oblikuje govoreni i/ili pisani tekst na temelju slušanja
- prepoznaje osnovna obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te izdvaja informacije i ideje bitne za svrhu slušanja
- opisuje osnovna obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te
analizira informacije i ideje bitne za svrhu slušanja
- tumači obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te organizira informacije i ideje bitne za svrhu slušanja
- analizira obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te procjenjuje informacije i ideje bitne za svrhu slušanja
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik sluša najmanje dva opisna ili pripovjedna teksta prema odabiru nastavnika. Preporučeni su tekstovi: vijest, izvješće, opis, reportaža, putopis, životopis, intervju, razgovor o temi, tekst s poveznicama (hipertekst), autobiografija.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.3.
Učenik čita u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
- razlikuje tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjeni (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje)
- objašnjava strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika
- izdvaja informacije u skladu sa svrhom čitanja
- razlikuje informacije po važnosti
- određuje glavne ideje u tekstu
- objašnjava osnovna i prenesena značenja
- opisuje osnovna obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te izdvaja informacije i ideje
- objašnjava osnovna obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te
opisuje informacije i ideje
- objašnjava obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te organizira informacije i ideje
- objašnjava obilježja i svrhu opisnih i pripovjednih tekstova te na raznovrsnim primjerima analizira informacije i ideje
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik čita najmanje dva opisna ili pripovjedna teksta prema odabiru nastavnika.
Preporučeni su tekstovi s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda: vijest, izvješće, tehnički ili objektivni opis, reportaža, putopis, životopis, intervju, razgovor o temi, tekst s poveznicama (hipertekst), autobiografija.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.4.
Učenik piše tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
- planira pisanje tekstova s obilježjima opisnoga i pripovjednoga diskursa u skladu s određenom strukturom, oblikom te administrativnim i publicističkim funkcionalnim stilom
- istražuje različite izvore informacija i primjenjuje ih pri oblikovanju teksta: prikuplja, razvrstava i povezuje informacije i ideje u skladu s temom i svrhom pisanja
- služi se informacijama poštujući prava intelektualnoga vlasništva
- razlikuje jezična i strukturna obilježja opisnoga i pripovjednog diskursa
- oprimjeruje obilježja administrativnoga i publicističkog stila
- oblikuje sadržajno i logički povezan tekst primjenjujući jezična i strukturna obilježja pripovjednoga i opisnoga diskursa
- primjenjuje pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta koji oblikuje
- prema primjeru piše vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa i ostvaruje obilježja funkcionalnog stila u skladu sa svrhom teksta
- prema smjernicama piše vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa i ostvaruje obilježja funkcionalnoga stila u skladu sa svrhom teksta
- samostalno piše vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa i ostvarujue obilježja funkcionalnog stila u skladu sa svrhom teksta
- samostalno piše vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa i ostvaruje obilježja funkcionalnog stila u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- pripovijedanje, opisivanje; jezična i strukturna obilježja opisa i pripovijedanja; natuknica; plan pisanja vezanoga teksta opisnoga i pripovjednog diskursa; obilježja administrativnoga i publicističkog stila
- pravopisni sadržaji: pisanje vlastitih imena (osobnih i zemljopisnih), pisanje određenih i neodređenih pridjeva, pisanje brojeva, pisanje složenih glagolskih oblika.
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik piše najmanje tri opisna ili pripovjedna teksta: vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa, putopis, životopis.
Preporučeni su tekstovi: vijest, izvješće, opis, reportaža, putopis, životopis, intervju, autobiografija, vezani tekst pripovjednoga i opisnog diskursa.
Sadržaji odgojno-obrazovnih ishoda A.1.1., A.1.2., A.1.3. i A.1.4. integracijski su povezani s nastavnim područjima književnost i stvaralaštvo i kultura i mediji i s ostalim ishodima nastavnoga područja hrvatski jezik i komunikacija.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.5.
Učenik analizira morfosintaktička obilježja riječi u rečenici i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta.
- objašnjava rečenicu kao sintaktičku i komunikacijsku jedinicu
- objašnjava riječ kao morfološku i sintaktičku jedinicu
- raščlanjuje rečenicu na nezavisne i zavisne rečenične članove
- određuje uloge i gramatičke veze među sastavnicama sintagme
- opisuje sintaktičku službu i značenja promjenjivih i nepromjenjivih riječi u rečenici
- razlikuje apsolutnu i relativnu uporabu glagolskih vremena i načina
- objašnjava subjektno-predikatnu sročnost
- primjenjuje morfosintaktička znanja o vrstama riječi pri oblikovanju teksta
- prepoznaje morfosintaktička obilježja promjenjivih i nepromjenjivih riječi u tekstu
- razlikuje morfosintaktička obilježja promjenjivih i nepromjenjivih riječi
- razlikuje i opisuje morfosintaktička obilježja riječi u rečenici i primjenjuje znanje u novim primjerima
- opisuje morfosintaktička obilježja riječi u rečenici i funkcionalno primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenje i poučavanje metajezičnim znanjima u strukovnim školama usmjereno je razvoju uporabne sastavnice komunikacijske jezične kompetencije, tj. pravilnoj uporabi hrvatskoga standardnog jezika u svakodnevnoj i poslovnoj ili stručnoj komunikaciji.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.6.
Učenik analizira značenjske odnose među riječima pomoću rječnika.
- opisuje strukturu jezičnoga znaka
- razlikuje jednoznačnost od višeznačnosti i potkrepljuje ju primjerima
- objašnjava uzroke i posljedice višeznačnosti te načine postanka
- razlikuje osnovno i izvedeno te denotativno i konotativno značenje leksema u zadanome kontekstu
- razlikuje osnovna i prenesena značenja: metaforu, metonimiju i oksimoron
- tumači leksičko-semantičke odnose u zadanom kontekstu
- opisuje strukturu rječničkoga članka
- služi se rječnicima pri razvijanju vokabulara
- uočava značenjske odnose među riječima i prepoznaje vrste rječnika
- opisuje značenjske odnose među riječima na temelju konteksta i opisuje vrste rječnika
- razlikuje značenjske odnose među riječima na temelju konteksta i pomoću rječnika
- analizira značenjske odnose među riječima na temelju konteksta pomoću rječnika
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- jezični rječnici općega i ograničenoga leksičkog sloja
- leksičko-semantički odnosi: sinonimija, homonimija, antonimija, hiperonimija i hiponimija u zadanom kontekstu.
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenje i poučavanje metajezičnim znanjima u strukovnim školama usmjereno je razvoju uporabne sastavnice komunikacijske jezične kompetencije, tj. pravilnoj uporabi hrvatskoga standardnog jezika u svakodnevnoj i poslovnoj ili stručnoj komunikaciji.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ A.1.7.
Učenik objašnjava razliku između hrvatskoga jezika kao sustava govora i hrvatskoga standardnog jezika.
- objašnjava odnos između jezika, govora i pisma
- opisuje genetsku pripadnost hrvatskoga jezika jezičnoj porodici
- navodi svojstva hrvatskoga standardnog jezika
- navodi i opisuje vrste jezične norme hrvatskoga standardnog jezika
- opisuje razliku između standardnoga jezika i supstandardnih idioma
- razlikuje hrvatski kao materinski jezik, kao manjinski jezik i kao drugi jezik
- prepoznaje hrvatski jezik i njegove govore kao dio narodnog identiteta
- prepoznaje hrvatski jezik kao dio nacionalnog identiteta
-poštuje norme standardnoga jezika u javnoj komunikaciji
- uočava da se služi različitim govorima u svojoj komunikaciji
- razlikuje sastavnice svojega idiolekta koje pripadaju osobnoj i javnoj komunikaciji
- objašnjava razliku između sastavnica svojega idiolekta koje pripadaju osobnoj i javnoj komunikaciji na standardnom jeziku
- primjenjuje znanje o hrvatskome standardnom jeziku kao jeziku javne komunikacije i razlikuje ga od osobnoga idiolekta
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Obilježja narječja i govora društvenih skupina svladavaju se prema načelu zavičajnosti i bliskosti (primjerenosti) te aktualnosti i preporučuje se povezati ih s medijskim tekstovima.
B. Književnost i stvaralaštvo
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ B.1.1.
Učenik izražava svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnom tekstu.
- izražava svoj literarni doživljaj književnoga teksta
- izdvaja pojedinosti koje su ga se dojmile i potaknule na razmišljanje
- izražava svoje mišljenje i stavove o književnom tekstu na temelju vlastitog čitateljskog iskustva
- potkrepljuje primjerima svoje mišljenje i stavove
- objašnjava u čemu uživa dok čita
Ishod se ne ocjenjuje.
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik čita najmanje jedan književni tekst prema vlastitome izboru i predstavlja ga.
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Literarni doživljaj učenik može izraziti usmeno, pisano, vizualizacijama i kreativnim uratkom.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ B.1.2.
Učenik razlikuje i opisuje književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove.
- opisuje temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja
- opisuje i razlikuje književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima
- opisuje osobitosti hrvatske usmenoknjiževne baštine
- analizira književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste, poetske vrste i dramske vrste
- razlikuje književne žanrove i vrste i uočava njihova osnovna obilježja
- tumači tematska i žanrovska obilježja teksta primjenjujući pojmove vezane uz prozne, poetske i dramske vrste
- analizira tematska i žanrovska obilježja teksta primjenjujući pojmove vezane uz prozne, poetske i dramske vrste
- analizira tematska, žanrovska i jezično-stilska obilježja teksta primjenjujući pojmove vezane uz prozne, poetske i dramske vrste
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Obvezne su književne vrste: pripovijest, roman, tragedija, lirska poezija, lirsko-epska poezija; jednostavni oblici (izbor); mit.
Obvezni su književni tekstovi za cjelovito čitanje: Sofoklo, Antigona, Francesco Petrarca, Kanconijer (10 pjesama), August Šenoa, Prijan Lovro, Vjenceslav Novak, Posljednji Stipančići, Vladimir Nazor, izbor iz poezije (10 pjesama)
Učenik analizira prema temi i žanru pet obveznih književnih tekstova i pet odabranih književnih tekstova koji mogu biti tematski i/ili žanrovski povezani s obveznim književnim tekstovima.
Preporučeni književnoteorijski pojmovi vezani uz:
- prozne vrste: proza, roman, pripovijest, struktura proznog teksta: tema, pripovjedač, fabula, kompozicija, karakterizacija i tipologija likova, ideja i značenje; uokvirena kompozicija
- poetske vrste: obilježja lirike, lirske vrste i oblici, struktura lirske pjesme
- dramske vrste: drama i kazalište, tragedija i obilježja tragedije, struktura dramskog teksta: dramski sukob, dramska napetost, dramski lik, čin, prizor ili slika
- usmeni književni oblici: narodna pjesma; narodne predaje, zagonetke, poslovice i vicevi
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenje i poučavanje o književnoteorijskim pojmovima povezuje se s književnim tekstovima.
U analizi književnih djela primjenjuje se prethodno stečeno književnoteorijsko znanje, a novi književnoteorijski pojmovi uvode se prema vrsti i temi teksta koji se čita.
Pojedine elemente književne strukture učenici uvježbavaju prepoznati na različitim cjelovitim tekstovima ili s njima povezanim ulomcima.
Nastavnik odabire na kojim će književnim tekstovima organizirati učenje i poučavanje o pojedinim književnoteorijskim znanjima i vještinama njihova prepoznavanja i potiče se da prema svojoj profesionalnoj procjeni i prema kriterijima navedenim u poglavlju F. Učenje i poučavanje odabere suvremene književne tekstove za ostvarivanje odgojno-obrazovnog ishoda.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ B.1.3.
Učenik prepoznaje i opisuje književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu.
- imenuje književnopovijesno razdoblje u kojem je nastao književni tekst
- opisuje književnopovijesno razdoblje u kojem je nastao književni tekst
- uočava razlike i sličnosti u djelima nastalima u različitim povijesnim, društvenim i kulturnim kontekstima
- prepoznaje obilježja stilske formacije i dominantne književne poetike u tragediji i ljubavnoj poeziji
- potkrjepljuje primjerima obilježja književnopovijesnoga razdoblja u kojemu je tekst nastao
- imenuje književnopovijesno razdoblje u kojemu je nastao književni tekst i uočava njegova obilježja
- opisuje književnopovijesno razdoblje u kojemu je nastao književni tekst
- prepoznaje književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
- opisuje književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Književnopovijesna razdoblja: klasična književnost, srednjovjekovna književnost, predrenesansa i humanizam.
Obvezni književni tekstovi za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda: Sofoklo, Antigona, Francesco Petrarca, Kanconijer (10 pjesama).
Nastavnik samostalno odabire ulomke tekstova za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda prema svojoj profesionalnoj procjeni. Prijedlog tekstova nalazi se u poglavlju F. Učenje i poučavanje.
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Preporučuje se induktivni pristup učenju i poučavanju o književnoj povijesti i stilsko-poetičkim obilježjima teksta tipičnima za klasičnu književnost, srednjovjekovnu književnost, predrenesansu i humanizam. Učenik na osnovi pročitanoga teksta ovladava obilježjima književnopovijesnoga razdoblja i poetike svojstvenima zadanome tekstu i njemu pripadajućem kontekstu.
Za polazište pri ovladavanju odgojno-obrazovnim ishodom predlaže se rad na suvremenim tekstovima od kojih se prema načelima postupnosti i aktualizacije dolazi do književnih tekstova starijih književnih razdoblja i poetika ili da polazište bude tekst iz starijeg razdoblja, a da aktualizacija bude na suvremenom tekstu.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ B.1.4.
Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
- oblikuje radove služeći se različitim tehnikama, oblicima izražavanja i medijima
- predstavlja svoj rad individualno ili timski
Ishod se ne ocjenjuje.
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Učenik priprema i oblikuje radove, potaknut tekstom ili umjetničkim djelom, u kojima do izražaja dolazi kreativnost, inovativnost, originalnost i stvaralačko mišljenje.
Nastavnik potiče učenike na stvaralački način izražavanja. Ishod se može ostvarivati individualnim i timskim radom, u korelaciji s likovnom i glazbenom umjetnošću i/ili na temelju usvojenih znanja i vještina iz likovne i glazbene umjetnosti. Učenik svoje radove može prikupljati u učeničkoj mapi.
Ostvarivanje ishoda vrednuje se formativno. Nastavnik cijeni učenikovu samostalnost i poštuje njegove mogućnosti. Učenik predstavlja svoj rad u školi i izvan škole, u stvarnom i digitalnom okružju.
C. Kultura i mediji
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ C.1.1.
Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja.
- prepoznaje različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja
- prepoznaje izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu
- analizira svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
- interpretira medijsku poruku i zaključuje kome je ona namijenjena
- istražuje na koje je jezične, vizualne, auditivne i audiovizualne načine oblikovan medijski tekst i koje su funkcije tih odabira
- prosuđuje kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja
- objašnjava svrhu medijskog teksta i prema smjernicama objašnjava medijsku poruku i njezin utjecaj na svakodnevni život primatelja
- objašnjava svrhu medijskoga teksta i prema smjernicama interpretira medijsku poruku i njezin utjecaj na svakodnevni život primatelja
- objašnjava svrhu medijskog teksta, interpretira medijsku poruku i njezin utjecaj na svakodnevni život primatelja i objašnjava izravno i neizravno navedene poruke u medijskom tekstu
- objašnjava svrhu medijskog teksta, prosuđuje kako su u njemu prikazane informacije, ideje, stavovi i mišljenja i kako utječu na svakodnevni život primatelja te objašnjava izravno i neizravno navedene poruke u medijskom tekstu
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- tiskani i elektronički obavijesni, znanstveno-popularni, znanstveni i stručni tekstovi; auditivni, vizualni i audiovizualni izvori.
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Odgojno-obrazovni ishod ostvaruje se u skladu s potrebama, interesima i mogućnostima učenika te u povezanosti s ishodima nastavnih područja hrvatski jezik i komunikacija i književnost i stvaralaštvo.
razina usvojenosti:
odgojno-obrazovni ishod
razrada ishoda
zadovoljavajuća
dobra
vrlo dobra
iznimna
SŠ HJ C.1.2
Učenik analizira tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
- opisuje razliku između teksta popularne i visoke kulture na primjerima
- razlikuje različite kulturne obrasce na odabranim tekstovima i njihov utjecaj na oblikovanje vlastitoga kulturnog identiteta
- prepoznaje obilježja kozmopolitske kulture, šunda, trenda i kiča u tekstu i izražava svoj kritički stav prema njima
- prosuđuje utjecaj teksta popularne kulture na razvoj vlastitoga kulturnog identiteta
- posjećuje i komentira kulturno-umjetnički događaj u stvarnom i digitalnom okružju
- uočava elemente popularne i visoke kulture u tekstovima i prepoznaje njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
- opisuje elemente popularne i visoke kulture u tekstovima i povezuje njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
- objašnjava elemente popularne i visoke kulture u tekstovima i tumači njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
- analizira elemente popularne i visoke kulture u tekstovima i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
- preporučeni su tekstovi i višemedijski tekstovi: putopis, životopis, autobiografija, reklama ili popularnokulturni tekst; film, kazališna predstava ili strip.
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda:
Odgojno-obrazovni ishod ostvaruje se u skladu s potrebama, interesima i mogućnostima učenika te u povezanosti s ishodima nastavnih područja hrvatski jezik i komunikacija i književnost i stvaralaštvo.